Skip to main content

Kopija ili original u stvaralaštvu

Kada se radi o kreativnome stvaranju, uvijek nastojimo pronaći neku inspiraciju, bilo da je tražimo u kreacijama poznatih dizajnera ili je crpimo iz prirode, filmova, mašte.... Bez obzira jesmo li mi oni koji inspiraciju crpimo iz tuđih kreacija ili naši radovi bivaju kopirani, ostaje pitanje gdje je ta nevidljiva granica između kopije i originala. Učenica 2.o razreda smjera dizajner odjeće, Mirna Arsenović na našem blogu objašnjava više o toj temi:


Originalnost je nešto što ljudi traže svakodnevno u životu. Svatko od nas želi se osjećati posebno,doživjeti taj osjećaj uzbuđenja kada naiđemo na nešto novo.

Traženje originalnosti nije samo nešto što se događa u modi, nego i u svim umjetnostima, pogotovo filmskoj, a u svakodnevnom životu posebno je vezano za naš izgled.

U nama, kao da postoji neki iskonski nagon, da ukrašavamo svoje tijelo, odjećom, šminkom ili dodacima, kako bi smo se razlikovali od drugih. No, koliko različiti zapravo želimo biti, ako u toj različitosti i originalnosti slijedimo trendove?
 
Radovi učeničke zadruge "Potok", smjer dizajner odjeće

U današnjem  svijetu većina ljudi pokušava biti "orginalna", ali rijetko kada to i uspiju. Čak i kad vidimo nešto što se čini orginalno, shvatimo da smo to , ili nešto vrlo slično već vidjeli negdje drugdje, da time nije ništa novo postignuto.

„…čudesno djelovanje koje često imaju nove ideje dolazi upravo zbog toga što te ideje nisu nove, i što je ono što neki genij javno formulira, već duže vrijeme potajna misao u glavama tisuća…” M. Zvonarević


To postavlja pitanje, postoji li orginalnost u današnjem svijetu?

Prije nego što odgovorimo na to pitanje, moramo prvo ustanoviti što je kopija.

Definicija kopije je "Napravljeno isto ili identično", tu nam govori da se je kopija suprotno od orginala i na neki način krade od originala.

Je li to istina? U današnjem svijetu puno ljudi se na neki način boje kopija i kopiranja. Ali opet, što je točno kopija? Imamo definiciju i čini se očito, ali jeli to toliko jednostavno?

Rad učeničke zadruge "Potok", smjer dizajner odjeće

I da i ne, to je pitanje koje ne možemo sasvim odgovoriti, svako mišljenje je drugačije.

Da, zato što svi znamo da je kopija replika nečega bez originalnosti. Ali, jeli stvarno? Što ako imamo neku kompaniju koja je napravila repliku kaputa od druge kompanije, ali promjene toliko toga da više ni ne izgleda kao prvi kaput?

Možemo reći da su to koristili kao inspiraciju, ali nije li to i dalje kopija? Ili je sada original? Još jedno pitanje bez odgovora.

Jedino jeftine replike skupih, dizajnerskih predmeta možemo smatrati kopijama, one su stvorene bez kreativne inspiracije da bi poslužile samo kao izvor brze i lake zarade. One spadaju u sferu zanata, i gdje ne postoji kreativnost, nema niti originalnosti.

Kada govorimo o kreativnom stvaralaštvu, mišljenja sam da u današnjem svijetu ne postoji original ili kopija, sve može poslužiti kao inspiracija za stvaranje nečeg novog.


Mirna Arsenović, 2.o.





Comments

Popular posts from this blog

Gabrijel Mišić, daroviti učenik i perspektiva hrvatskog dizajna

Dobro zapamtite ovo ime, jer možda već za dvije godine njegove kreacije biti će prezentirane na nekom hrvatskom modnom događaju.  Korzet je odjevni predmet koji je iz nekadašnje svakodnevne upotrebe danas prešao u visoku modu, a izrada jednog takvog odjevnog predmeta prilično je komplicirana i za one koji su iskusni u krojenju i šivanju. Predstavljamo vam darovitog učenika Trgovačke i tekstilne škole u Rijeci, 3.o. razreda, smjera Dizajner odjeće , koji je za vrijeme online nastave uz asistenciju profesora od kuće samostalno osmislio i izradio kompletan outfit sa svim modnim dodacima. Gabrijel cilja na visoku modu, pa je izradio i vlastite etikete i pakiranje za ovaj luksuzni odjevni predmet. Gabrijela Mišića intervjuirala je učenica Stella Savarin, 3.o. smjer Dizajner odjeće: Gabrijele, kada si počeo pokazivati interes za dizajn odjeće i modu i što te motiviralo da upišeš Trgovačku i tekstilnu školu u Rijeci? Dizajn odjeće i moda me počela zanimati od malih nogu. Ovu školu sam upisao

"Čarobna torba mitoloških priča"

"Čarobna torba mitoloških priča"  je modni proizvod koji smo razvili povodom  sudjelovanja u 3. Milenijskom natjecanju iz kreativne industrije. U realizaciji projekta sudjelovali su učenici 4.o razreda smjera "Dizajner odjeće" : Valentina Alinčić, Barbara Ćosić i Gabrijel Mišić pod mentorstvom profesorice Maje Bižace.  Tema koju smo odabrali bila je mitologija, a istraživačko pitanje koje nam je bilo postavljeno bilo je:  "Kako širiti mitologiju u novom mileniju?" Odlučili smo se izraziti kroz modni proizvod, suvenir - torbu koja predstavlja predmet svakodnevne upotrebe, dostupan širokom broju ljudi. Na taj način smo primijenili m odni dizajn koji je naša struka kao sektor kreativne industrije. Perun - bog gromovnik koristio je mitske zlatne jabuke kao talisman i moćno oružje. No, to nije bilo kakva torba već Čarobna torba koja je ručno oslikana, te sadrži jedinstvenu simboličku mitološku priču. Na taj način torba predstavlja i svojevrsnog čuvara tradicij

SFerica - likovni natječaj znanstvene fantastike

I ove godine sudjelovali smo u likovnome natječaju za djecu i mlade "SFerica" u organizaciji udruge SFera, koja svake godine organizira najveću konvenciju znanstvene fantastike u srednjoj i jugoistočnoj Europi.  U natječaju su sudjelovali učenici 4., 3. i 1. razreda smjera dizajner odjeće. Tema ovogodišnjeg natječaja bila je: Cybersirotinja Ela Podpečan, 4.o razred smjer dizajner odjeće Mentor: Maja Bižaca, prof. Rad učenice Ele Podpečan svijetli u mraku što možete vidjeti na videu.  Barbara Ćosić, 3.o razred smjer dizajner odjeće Mentor: Maja Bižaca, prof. Bernard Krtalić, 1.o razred smjer dizajner odjeće Mentor: Maja Bižaca, prof. Premda ove godine nismo osvojili nagrade, uživali smo stvarajući ove radove i veselimo se idućem natječaju SFerica u kojem ćemo ponovno sudjelovati.